Hannikaista arkistoista estradille
Nykymusiikin tulkkina tutuksi tullut Risto-Matti Marin on vastikään julkaissut levyllisen suomalaista nykymusiikkia – tällä kertaa kylläkin aikojen takaa. ”Hidden treasures – Piilotettuja aarteita” -kokonaisuudessa on mukana Keski-Suomen musiikin edistämissäätiön kannalta erittäin kiinnostava Ilmari Hannikaisen Pianosonaatti c-molli op. 1. Sävellys sai kantaesityksensä Hannikaisen omana esityksenä vuonna 1912 ja teos kuului myös Hannikaisen Jyväskylässä tammikuussa 1913 soittaman, vuolaasti kiitetyn ensikonsertin ohjelmaan. Sonaatti kuului Hannikaisen keskeiseen repertuaariin kaiketi pitempäänkin, mutta vasta nyt Risto-Matti Marinin ja Jani Kyllösen toimittaman nuottijulkaisun valmistuttua muut pianistit pääsevät toden teolla teokseen käsiksi.
Pianotaiteilija Marin vieraili levyn julkaisun merkeissä 16.9.2019 Hannikaisen synnyinkaupungissa ja sai samalla tilaisuuden soittaa sonaattia Ilmari Hannikaisen omalla flyygelillä. Sanomalehti Keskisuomalainen ja YLE pääsivät todistamaan Pianosonaatin ja soittimen historiallista kohtaamista ja julkaisivat myös soivat katkelmat uutisissaan. Gradian media-ala dokumentoi vierailua laajemminkin.
Suomalaisella musiikkikampuksella JAMKin tiloissa sijaitseva, Göta Tingvald Hannikaisen lahjoittama ja Hannikaisen oppilaan Leea Isotalon pedagogiikkaa pitkään Jyväskylässä palvellut instrumentti toimii edelleen opetuskäytössä.
– Eikö olekin ihana soitin? kysyy Hannikaisen flyygeliä päivittäin opetuksessaan käyttävä Gradian pianopedagogi Hannele Innanen Risto-Matti Marinin kohdatessaan.
– Hieno, laulava ja pehmeä ääni, Marin kiittelee. – Menneisyyden sävykäs sointi, hän määrittelee arvostusta sävyssään.
Opiskelijoille, henkilökunnalle ja yleisölle avoimessa tilaisuudessa Hannikaissalissa Marin kertoi työskentelystään arkistoaarteiden parissa ja pohti syitä laajamittaisempien teosten julkaisematta jäämiseen. Erityishuomion tilaisuudessa sai Hannikaisen pianosonaatti, jonka alkuperäiskäsikirjoituksen digitoitu versio oli ratkaiseva nuottijulkaisun lopullisessa toteutuksessa. Kirjastoamanuenssi Hannele Saari kertoi vuonna 2017 tehdystä nuottikäsikirjoituslöydöstä ja vaiheista aineiston digitoinnin parissa, jonka Keski-Suomen musiikin edistämissäätiö kustansi.
Tilaisuuden päätteeksi Hannikaissalissa kajahti Risto-Matti Marinin huikea ja virtuositeettia säkenöinyt tulkinta Ilmari Hannikaisen täysipainoisesta nuoruudentyöstä. Kokemus oli ehkä jotain vastaavaa kuin kantaesityksen ja ensikonsertin yleisöllä yli sata vuotta sitten.